10 mitų apie meditaciją

Temos: 

Turbūt nėra tokio kūrinijos aspekto, kurio savo įvairialypiu minčių voratinkliu nebūtų apraizgę kone 6 milijardai nuolatos mąstančių protų. Kai kurios iš tos nesuskaičiuojamos galybės minčių suvokia realybę, tokią, kokia ji yra, kai kurios yra vaizduotės vaisiai. Kai kurios tėra paprasčiausi klaidingų nuomonių atgarsiai. Taigi  natūralu, jog egzistuoja galybė mitų, apimančių turbūt kiekvieną mus supantį dalyką ar reiškinį. Meditacija ne tik nėra išimtis, tačiau mitai apie ją taip pat ir labai gajūs. Vos tik išgirdus žodį „meditacija“, mūsų pasąmonėje išnyra įvairiausio plauko vaizdiniai, paveikti išankstinių nusistatymų: ar meditacija man tinka? Ar aš galėsiu išsėdėti valandų valandas? Galų gale, kas iš viso gali norėti medituoti?

Mitas 1: Meditacija yra koncentracija

Meditacija iš tiesų yra dekoncentracija, o pats gebėjimas susikoncentruoti - nauda, kurią atneša meditacija.  Koncentracija reikalauja pastangų, tuo tarpu meditacija yra visiškas proto atpalaidavimas. Ji yra visų pastangų paleidimas,  o kai jas paleidžiame – atsiduriame gilaus poilsio būsenoje.  Kai protas pailsėjęs, galime geriau susikoncentruoti.

Mitas 2: Meditacija -  tai religinė praktika

Joga bei meditacija yra labai senos praktikos, savo amžiumi lenkiančios visas religijas. Meditavimui neegzistuoja jokie religiniai barjerai. Tiesą sakant, meditacija sugeba į vienovę apjungti visas religijas, tautas bei tikėjimus. Kaip visiems vienodai šviečia saulė ar pučia vėjas, taip meditacija teikia naudą kiekvienam. „Mes skatiname visų tautybių, religijų bei kultūrų žmones susijungti ir medituoti kartu, šventiškoje nuotaikoje“ – sako Šri Šri Ravi Šankaras.

Mitas 3: Medituoti privalote lotoso pozoje

Patanjali jogos sutros yra vienas moksliškiausių bei detaliausių žmogaus kada nors sukurtų veikalų,  pasakojančių apie proto prigimtį. “Sthirasukhamasanam’’, jogos sutroje, Patanjali aiškina, jog medituojant daug svarbiau jaustis patogiai bei stabiliai. Tai padeda mums pasiekti gilesnę meditaciją. Galite sėdėti sukryžiavę kojas, nors ir ant sofos – viskas tvarkoje. Visgi, pradėjus medituoti geriau išlaikyti pozą, kurioje stuburas tiesus, o galva, kaklas bei pečiai- atpalaiduoti ir be įtampos.

Mitas 4: Meditacija skirta pagyvenusiems žmonėms

Meditacija yra universali ir padaro gyvenimą vertingesnį visų amžiaus grupių žmonėms. Galima pradėti medituoti, nors ir aštuonerių ar devynerių metų. Taip, kaip dušas palaiko kūno švarą, taip meditacija yra atsakinga už minčių švarą.

„Pradėjus medituoti, aš nebeužsiplieskiu pykčiu taip, kaip anksčiau“ – savo įspūdžiais dalinasi moksleivė Sandra. „Vos kelios minutės meditacijos kasdien leidžia man išlikti ramiu visą dieną“ – teigia devyniolikmetis Karan. „Meditacija suteikia man aistros ir entuziazmo aplink save skleisti pozityvumą“ – sako dvidešimt penkerių jaunuolis.

Mitas 5: Meditacija - tai savęs hipnotizavimas

Atvirkščiai, meditacija yra hipnozės priešnuodis. Hipnotizuojamas žmogus nėra sąmoningas tam, ką patiria. Meditacija yra visiškas sąmoningumas kiekvienu momentu. Hipnozė vedžioja žmogų jo paties pasąmone,  jose įstrigusiais įspūdžiais, paklaidina mintyse. Meditacija mus nuo viso to išvaduoja, tam kad mūsų sąmonė būtų šviežia ir švari. Hipnozė provokuoja medžiagų apykaitą, o meditacija ją mažina. „Tie, kurie reguliariai praktikuoja pranayamą bei meditaciją, negali būti lengvai užhipnotizuoti“ – sako Šri Šri Ravi Šankaras.

Mitas 6: Meditacija -  tai minčių kontrolė

Mintys ateina nekviestos. Iš tikrųjų pajuntame jų buvimą, joms jau kirbant mumyse! Jos tarsi debesys danguje. Atplaukiantys ir išsisklaidantys patys savaime. Bandymas kontroliuoti mintis reikalauja pastangų, o kelias į proto atsipalaidavimą yra pastangų nebuvimas. Medituodami mes negeidžiame gerų minčių, taip kaip ir neatmetame blogųjų. Mes paprasčiausiai jas visas priimame, pakylame aukščiau  jų ir pasitraukiame į gilią vidinę tylos bei ramybės buveinę.

Mitas 7: Meditacija - tai būdas pabėgti nuo problemų

Priešingai, meditacija suteikia jėgų priimi problemas su šypsena. Per jogą bei meditaciją įgyjame sugebėjimų sunkiomis, stresinėmis situacijomis elgtis konstruktyviai. Išmokstame priimti situacijas, tokias, kokios jos yra ir imtis sąmoningų veiksmų užuot besiknaisioję slegiančioje praeityje ar jaudinęsi dėl ateities. Meditacija išaugina mumyse vidinę stiprybę bei pasitikėjimą. Tai tarsi skėtis lietingą dieną. Išbandymai kyla nuolatos, tačiau mes vis vien galime užtikrintai judėti pirmyn.

Mitas 8: Turite medituoti valandų valandas, kad pasinertumėte į gilią meditaciją

Jūs neprivalote sėdėti ištisas valandas, kad įgytumėte gilios meditacinės patirties.  Susijungimas su jūsų giliu, vidinės egzistencijos centru gali įvykti ir per akimirksnį. Vos 20 minučių Sahaj Samadhi meditacijos kiekvieną rytą ir vakarą yra pakankamai, kad ji nusineštų jus į tą nuostabią vidinę kelionę. O kai medituojate kiekvieną dieną, jūsų meditacijos kokybė palaipsniui auga.

Mitas 9: Jei medituosite, tapsite sanyasi (vienuoliais arba atsiskyrėliais)

Neprivalote atsisakyti pasaulietiškojo gyvenimo tam, kad medituotumėte ar tobulėtumėte dvasiškai. Atsipalaidavęs, pailsėjęs protas bei taikios mintys leis jums gyventi laimingai ir skleisti laimę savo šeimoje bei aplinkinių tarpe.

Mitas 10: Galite medituoti tik tam tikru metu, atsisukę tam tikra kryptimi

Meditacijai tinkamas visas laikas ir bet kuri pasaulio kryptis. Vienintelis dalykas, kurį reikėtų žinoti, yra tas, kad jūsų pilvas neturi būti prikimštas; kitaip vietoj meditacijos jūs paprasčiausiai užsnūsite, nes jausitės aptingę. Kaip ten bebūtų, itin naudinga medituoti saulėlydžio bei saulėtekio metu, nes tai padeda išlikti ramiu ir energingu per visą dieną.