Kaip išsaugoti ar sustiprinti vaikų regėjimą?

Šiame straipsnyje rasite įžvalgas susijusias su vaikų reigėjimu ir praktinius patarimus.

Ar mes galime dėl to kažką padaryti?

Taip ir ne tik galit, bet reikalinga kuo anksčiau pratinti vaikus sveikai matyti. Regėjimą kaip ir kitus organus: raumenis, kaulus galime ne tik išsaugoti, bet ir stiprinti. Žinoma, būna didesnių prigimtinių defektų ar traumų, kuomet būtinos specialistų korekcijos ar net operacijos. Bet net ir šiais atvejais, o ypatingai esant: trumparegystei, toliaregystei, žvairumui, strabizmui, daug galite ir jūs. Svarbu laiku suformuoti sveiko regėjimo įpročius. Pratimai taip pat veikia, bet daug daugiau laiko vaikai tiesiog tam tikru būdu žiūri ir tas būdas lems kokias akis jis turės ateity.

Ar galima įtakoti tai, ką vaikas genetiškai paveldėjo iš savo tėvų?

Mokslas sako, jog taip. Genų pasireiškimas didžia dalimi priklauso nuo žmogaus laisvos valios, tuo būdu regėjimo vystymasis – nuo įpročių. Viena moteris skundėsi savo “hyperaktyviu” vaiku: ”nežinau iš kur jis pas mus toks, nenustygstantis ir negalintis ramiai nusedėti? Ir seneliai ramūs, tėvai, tik jis vienas - be akinių!” 

Sveikos regos formavimasis

Tam, kad formuotųsi sveika rega, reikalingi 3 pagrindiniai principai, kuriuos praeitame amžiuje atrado amerikiečių oftalmologas H. W. Bates. Tai – judesys, centralizacija ir atsipalaidavimas.

Judesys

Leiskite vaikams kuo daugiau judėti. Venkite nepagrįstų judėjimo draudimų: „nesimuistyk, nustok lakstyti kaip patrakęs…” (tik keletas jų  ). Sukurkite saugias judėjimui sąlygas. Nors seneliai gali suteikti daug šilumos, vaikų judesys paprastai juos erzina labiau negu tėvus. To pasekoje – didesnė galimybė būti „ramiam“. Renkantis auklę, į tai taipogi reikėtų atsižvelgti. Jei jums atrodo, kad vaikas iš prigimties „ramus“, pasiūlykite jam lankyti kokį nors būrelį ir ar daugiau laiko leiskite su juo natūralesnėje aplinkoje: sode, miške ir t.t. kur vaikas galėtų daugiau pasireikšti. Būreliai geriausi tie, kuriuose yra daug judesio: krepšinis, futbolas, šokiai, tenisas. Žaidimai su kamuoliu turi papildomą privalumą (centralizacija).

Skatinkite savo vaikų galvos judesius – tegul muistosi, kai sėdi  Leiskite pažiūrėti pro langą, nukreipkite jų dėmesį į skirtingas puses, venkite „kaklo surakinimų“.

Pastebėkite, jeigu vaikučiai užmiršta mirksėti. Galima juos paraginti: duoti akims pailsėti ar mirksėti švelniai kaip drugelis. Gali praversti ir bakstelėjimas į nosytę, akyčių užklojimas delnais. Nepamirškit, jog vaikas pasąmoningai kopijuoja jūsų regėjimą. Dėl to sveikos regos įpročių mokykitės kartu  . Judėjimas - vienas gyvenimo džiaugsmų, dėl to ir tikslas tam nereikalingas.

Centralizacija

Vaikų regėjimas dažnai gali būti geresnis nei suaugusių, dėl to… jiems nereikalingos didelės raidės, kad jas galėtų matyti  Leiskite vaikams matyti ženklus kuo mažesnius, kuriuos jis sakosi galįs lengvai matyti. Knygelės, kompiuterio šriftas, atitinkamai turi būti kiek galima patogiai smulkesnis. Jei rodote filmuką ir vaikas sėdi arti ekrano – sumažinkite vaizdo apimtį. Tai privers daugiau sucentruoti žvilgsnį. Kai vaikas stebi nejudėdamas, įsitempęs, kompiuterinius žaidimus, nejudina galvos, nemirksi, linkęs išcentruoti, o atstumas tarp jo ir objekto nesikeičia – tai viskas, ko reikia regėjimui nusilpti.

Nedrauskite vaikų rodyti pirštais į mažus objektus. Taip vaikas pasako, jog moka sucentruoti savo žvilgsnį. Paraginkite vaikus tyrinėti mažas objektų detales: medžio šakas, lapus, žiedus, žaislų detales, mažus gyvūnėlius (skruzdėles, vorus, sraiges ir kt.).

Atsipalaidavimas

Sveikų regėjimo įpročių pagrindas – atsipalaidavimas. Viskas kas sukelia įtampą: skausmas, nuovargis, baimė, pyktis ir kt. silpnina regėjimą. Bet ne tiek pati įtampa, kiek įtampos fone naudojamos akys. Taip greičiau perkaista prietaisas, o jam toliau dirbant, gali sugesti. Judesys yra vienas natūralesnių atsipalaidavimo būdų. Leiskite vaikui užsiimti jį norima veikla, skaityti mėgstamas knygas, nes nuobodulys tai - papildoma įtampa.

Pastebėkite ar vaikas nesulaiko kvėpavimo, kai atlieka kruopščias užduotis. Akys labai jautrios deguonies stygiui. Leskite vaikams žiovauti ir skatinkite jį tai daryti nevaržomai ir drąsiai. Taip pat netrukdykite išreikšti emocijų: džiaugtis, verkti, krykštauti ir kt. Dažna šių laikų problema, tai - negalėjimas išreikšti savo jausmų. Paradoksalu, jog tie dalykai, kurie visuomenėje atrodo nenormalūs – gali būti sveikatinantys bei malonūs.

Papildomai

  • Viskas, kas skatina vaikų vaizduotę – gerina jų regėjimą. Dėl to skaitykite vaikams pasakas. Muzikinė klausa, menai, įžvalga gali sustiprinti regėjimą.
  • Regėjimui gali būti naudingas ir veido, bei akių prausimas, teliuškavimas šaltu vandeniu.
  • Mityba – kurioje gausu vitaminų A, E, reikalinga formuojantis sveikiems regėjimo įpročiams.
  • Natūralus beta karotino šaltinis yra geltonosios ir žaliosios lapinės daržovės, geltonieji vaisiai, sviestas.
  • Vitaminas E randamas kukurūzuose, riešutuose, alyvuogėse, žaliose lapinėse daržovėse, daržovių aliejuose bei kviečių gemaluose.
  • Vietoj tamsintų nuo saulės akinių, devėkite kepurę. Tik ypatingais atvejais nešiokite akinius nuo saulės (slidinėjant kalnuose, esant blogam matomumui kelyje). Jie susilpnina regėjimą.

Vaikai - geriausi sveiko regėjimo mokytojai. Būkit sveiki ir laimingi 

Parengė Ignas Zakarauskas